StARt vAn dE DaG

Het bed uit! Terwijl Rosan de havermoutpap op het vuur zet en Nora het fruit snijdt, Lennart thee zet en de jongste helpt met zijn lunchtrommel word ik wakker. Vooral wanneer het koud is buiten voelt het bed extra warm! Het bord havermoutpap is dan echt een traktatie. 

Vooral in het weekend eten wij gevarieerde ontbijtjes. Ik laat je zien wat je zoal op tafel kunt zetten in plaats van de boterham.

 

In het onwijs originele kookboek 'Mam wil je dit vaker maken?' staan lekker veel heerlijke recepten van ontbijtjes! KLIK HIER

 

 

 

5 haverkoeken

Haverkoeken zijn ontzettend simpel om te maken en daarom perfect voor een laat ontbijt. Meng alle ingrediënten goed door elkaar en vorm er 5 grote koeken van. 

 

 

 

 

Appelbollen

Weekend! Appelbollen, ik maak ze vaak, omdat ze snel klaar zijn en supergoed passen bij onze relaxte kop koffie in de ochtend. Om een uurtje of tien komen ze uit de oven. Het wachten tot de ergste hitte eraf is is het moeilijkst. Vooral wanneer het buiten kouder wordt komen er geregeld appelbollen uit mijn oven.

100 gram havermeel (vermalen havermout), 30 gram amandelmeel, 70 gram boekweitmeel, 50 gram kokosmeel, 1 tl kaneelpoeder, 1 tl speculaaskruiden, 1 tl baksoda, snuf zout, 2 el chiazaad, 6 el water, 2 bananen, 3 appels, 10 Spaanse vijgjes, hand krenten, scheutje citroensap, 2 el water

 

 

Vermeng chiazaad met de 6 el water en laat dit even staan. Zet de krenten te week in lauwwarm water. Verwijder het klokhuis uit de appels en snijdt ze in hele kleine stukjes. Prak de twee bananen tot moes. Snijd de vijgjes in kleine stukjes. Meng de bananenmoes met het chiazaadmengsel en voeg appel, krenten, stukjes vijg, citroensap en 2 el water toe. Vermeng het nogmaals goed met elkaar. Meng in een andere kom het meel, zout, de baksoda en specerijen. 

Voeg beide mengsels samen en meng het geheel een tijdje tot een gelijkmatig stevig beslag. Schep met een eetlepel bollen beslag op een met bakpapier beklede bakplaat en vorm er met twee lepels ongeveer 14 mooie bollen van. Bak ze in ongeveer 35 minuten gaar op 180 graden in de oven.

Fijne ontbijttijd!

 

 

Paarse yoghurtcakejes

250 gram blauwe bessen, 200 gram gemengde noten (naturel), 150 gram volkoren speltmeel, 50 gram havermout, 1 tl baksoda, 1 tl kardemom, 3 el gebroken lijnzaad, 9 el water, scheut citroensap/appelazijn, 100 gram blanke rozijnen, 50 gram blauwe rozijnen, 1 banaan, 6 el plantaardige yoghurt

Maal de gemengde noten tot meel in een keukenmachine tot meel. Doe dit samen met de speltmeel, baksoda, kardemom en havermout in een kom en meng het goed met elkaar. Laat het lijnzaad in de 9 el water weken. Week in een kommetje lauwwarm water de blanke rozijnen. Mix de banaan met 150 gram blauwe bessen, de plantaardige yoghurt en de blauwe rozijnen tot één geheel. Voeg het lijnzaadmengsel, de gewelde rozijnen en de paarse yoghurt toe aan het meel en meg alles goed met elkaar. Schep de overige blauwe bessen erdoor en verdeel het over 12 met bakpapier beklede muffinvormpjes.

Ongeveer 30 minuten in de oven op 180 graden.

 

Het is pruimentijd!

In Usquert staan heel wat pruimenbomen. Verschillende vrienden kwamen mij al pruimen brengen. Heerlijk zoet zijn ze! Dat komt vast door het lange zonnebaden. Ik proefde van de zelfgemaakte pruimenjam en pruimenlikeur van mijn buurvrouw, mmmm. Zelf aten we de pruimen zo, ik maakte pruimensap met mijn fantastische blender en vanochtend bakte ik vegan bananencakejes met pruimen. Een heerlijk friszoet ontbijt zonder toegevoegde suikers. Met vier kinderen zijn de cakejes zo op, maar heb je een stuk minder kinderen dan ik of ben je gewoon lekker met z'n twee of alleen, dan heb je geluk, want lekker zijn ze!! Ook bij de koffie. Hier het recept. Bakze...

groet van het Hogeland, Anne

bananencakjes met pruimen.jpg

Bananencakejes met pruimen

14 pruimen, 3 bananen, 3 el chiazaad, 9 el water, 200 gram boekweitmeel, 100 gram amandelmeel, 2 el kokosrasp, 2 hand pecannoten, 1 tl baksoda, 2 tl kaneel. garnering: pruimenjam, amandelschaafsel

Meng in een kommetje chiazaad en water en laat even staan. Pel de bananen, was de pruimen en verwijder de pitten. Mix het fruit in een blender tot een samenhangend geheel. Meng in een kom het meel, de baksoda, kaneel, gebroken pecannoten en kokosrasp met elkaar. Meng in een andere kom het fruitmengsel met het chiazaadmengsel. Voeg tenslotte alles samen en roer goed door. Gebruik een bakvorm voor 12 cupcakes en bekleed telkens een muffinholte met een stukje bakpapier, vul deze met een grote eetlepel van het beslag. Verdeel het beslag over de 12 holtes tot het op is. Maak vervolgens met de onderkant van een theelepel een klein kuiltje bovenin het beslag van iedere holte. Vul deze met een theelepel pruimenjam en garneer het met amandelschaafsel. Ongeveer 40 minuten in de oven op 180 graden. Geniet ervan!

 

 

Pannenkoek met vijg

 

200 gram havermeel, 50 gram amandelmeel, 2 el bananenmeel, beetje kaneel, snuf zout, 12 gedroogde vijgen, 6 eieren, 1 el perenstroop, 400 ml havermelk, roomboter.

Aan de slag: Klop de eieren luchtig en snijd de vijgen in stukjes. Meng het meel, de kaneel, de stukjes vijg en het zout met elkaar. Voeg het ei-mengsel, de melk en de stroop toe en mix het tot een beslag. Verhit de pan en bak de pannenkoekjes in roomboter aan beide kanten bruin. Lekker met een bananen-shake!

Bananen-shake: Doe stukjes bevroren banaan in de blender en voeg havermelk toe tot de banaan onder staat.

 

 

Zoet Haverbroodje

 

3 bananen, 8 gedroogde pruimen, hand gojibessen, 2 el chiazaad, 6 el water, scheut citroensap, 50 gram kokosmeel, 150 gram havermeel (ik blender havermout tot meel), 50 gram havermout, 1 tl baksoda, 1 tl speculaaskruiden

 

 

Meng water en chiazaad in een kommetje en laat even staan. Prak de bananen met een vork en snijd de gedroogde pruimen in stukjes. Meng dit met het chiazaadmengsel, citroensap en de gojibessen. Meng in een andere kom het meel met havermout, baksoda en de kruiden. Voeg het andere mengsel eraan toe en kneed het een tijdje tot een soepel deeg. Maak er een broodje van en leg het op een met bakpapier beklede bakplaat. 

Ongeveer 35 minuten in de oven op 180 graden.

 

Lekker met tomatentapenade en kiemgroenten!

 

 

Bosvruchten Cranberry Crumble

In het weekend maak ik dit vaak. Telkens een beetje anders, deze is met gemengde bosvruchten en cranberries. Wanneer het wat kouder wordt vind ik het heerlijk om de dag warm te beginnen.

400 gram bevroren bosvruchten, 100 gram bevroren cranberries, 200 gram havermout, 160 gram amandelmeel, 80  gram geraspte kokos, 2 hand gehakte amandelen, 2 tl kaneel, 1 tl zeezout, 3 el dadelstroop, 3 el honing, 6 el gesmolten kokosolie.

Doe het ingevroren fruit in een ingevette ovenschaal en plaats het alvast even in de oven op 180 graden. Meng ondertussen de overige ingrediënten met je handen tot een crumble en verdeel het over de vruchten. Zet de schaal nog ongeveer 45 minuten in de oven op 180 graden.

 

Plantaardige kwarkmuffins

 

12 muffins: 2 bananen, 1 peer, 3 el chiazaad, 1 el gebroken lijnzaad, 12 el water, 200 gram plantaardige kwark, 8 dadels, 6 gedroogde abrikozen, hand moerbeien, 1,5 tl baksoda, snufje zout, 2 tl speculaaskruiden, 3 tl kaneel, 200 gram havermout, 50 gram amandelmeel, hand zonnebloempitten.

 

 

Week het chiazaad en lijnzaad met 't water en laat dit even staan. Snijd de banaan, peer, dadels en abrikozen in stukjes. Mix alle ingrediënten (behalve de moerbeien en zonnebloempitten) in een keukenmachine tot een glad beslag, mix pas op het laatste moment de stukjes abrikoos even mee. Meng de moerbeien en pitten door het beslag. Verdeel het over een met stukjes bakpapier beklede muffinvorm van 12 stuks.

Ongeveer 40 minuten in de oven op 180 graden. (houd goed in de gaten, elke oven is weer anders)

 

 

 

© 2019 - 2020 mamwiljeditvakermaken | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel